Heimwee

Proefwerkblad KIES Pilotfase
Kinderen missen niet alleen één van hun ouders na scheiding. Ze hebben heimwee naar toen alles nog goed was.
Het contrast is voor hen niet te begrijpen maar wel voelbaar en iets waarmee ze verder moeten leven. Het is meer dan enkel twee huizen of een huis erbij. Het is de geborgenheid die ze verloren. ‘Ouders die gewoon samen of verliefd zijn’
De ( nog proef) werkbladen van KIES voor de kinderen, en de pilots lieten meer dan duidelijk zien hoe groot de behoefte was en de noodzaak van aandacht voor kinderen bij scheiding. Dit moest ik duidelijk maken voor een groter publiek.
Toen er onderzoek gedaan werd naar KIES door de Universiteit Utrecht vroeg één van de kinderen of er dan meer KIES groepen zouden komen dan alleen die van hen. ‘Want alle kinderen die gescheiden ouders hebben, hebben hulp nodig’ ‘Dat kun je niet alleen’
Inmiddels hoeven kinderen het ook echt niet meer alleen op te lossen. Door KIES of iets anders, tenminste door meer aandacht voor kinderen bij scheiding. En misschien weten we nu allemaal wel hoe belangrijk het is en wat er allemaal kan spelen. Elk verhaal en elke scheiding, elke hulpvraag en elk kind blijft anders en heeft iets anders nodig.
In de 8 bijeenkomsten van KIES en een speciaal voor hen opgebouwd programma ontdekken ze zelf, met elkaar en onder professionele begeleiding. Ze onderzoeken hun ervaringen en beleving en herkennen en erkennen hun eigen behoefte, leren weer kind te mogen zijn. Er is ruimte voor het eigen verhaal én de eigen beste oplossing van dat moment en elk moment daarna.
Met KIES als effectief bewezen methode doorlopen we alle fases van de scheiding en het hier en nu parallel en steeds op hun eigen oplossing gericht. Kinderen doen dat middels tal van werkvormen waarbij we altijd iets aansluit bij elk kind. We weten hoe kinderen kunnen leren delen wat ze meemaken en helpen hen ontdekken waarom ze zich voelen zoals ze zich voelen en doen wat ze doen.
Bij KIES kunnen kinderen leren ze wat ze nodig hebben en hoe ze er met hun ouders én anderen over kunnen praten en hun eigen beste oplossing kunnen vinden en toepassen en hulp elders kunnen vragen dan alleen aan hun ouders.
Het is eigenlijk niet te geloven hoe lang de nood van deze kinderen niet is gezien. Wat zou het fijn zijn als KIES er standaard was voor al die kinderen, gewoon op hun school liefst. Even iemand die met je meeloopt, herkenning en erkenning bij leeftijdgenoten, leren omgaan met de heftige dingen waarmee je verder moet onder professionele begeleiding. Gewoon omdat het allemaal niet zo gewoon is en kinderen er niet alleen voor zouden moeten staan!
Het contrast is voor hen niet te begrijpen maar wel voelbaar en iets waarmee ze verder moeten leven. Het is meer dan enkel twee huizen of een huis erbij. Het is de geborgenheid die ze verloren. ‘Ouders die gewoon samen of verliefd zijn’
De ( nog proef) werkbladen van KIES voor de kinderen, en de pilots lieten meer dan duidelijk zien hoe groot de behoefte was en de noodzaak van aandacht voor kinderen bij scheiding. Dit moest ik duidelijk maken voor een groter publiek.
Toen er onderzoek gedaan werd naar KIES door de Universiteit Utrecht vroeg één van de kinderen of er dan meer KIES groepen zouden komen dan alleen die van hen. ‘Want alle kinderen die gescheiden ouders hebben, hebben hulp nodig’ ‘Dat kun je niet alleen’
Inmiddels hoeven kinderen het ook echt niet meer alleen op te lossen. Door KIES of iets anders, tenminste door meer aandacht voor kinderen bij scheiding. En misschien weten we nu allemaal wel hoe belangrijk het is en wat er allemaal kan spelen. Elk verhaal en elke scheiding, elke hulpvraag en elk kind blijft anders en heeft iets anders nodig.
In de 8 bijeenkomsten van KIES en een speciaal voor hen opgebouwd programma ontdekken ze zelf, met elkaar en onder professionele begeleiding. Ze onderzoeken hun ervaringen en beleving en herkennen en erkennen hun eigen behoefte, leren weer kind te mogen zijn. Er is ruimte voor het eigen verhaal én de eigen beste oplossing van dat moment en elk moment daarna.
Met KIES als effectief bewezen methode doorlopen we alle fases van de scheiding en het hier en nu parallel en steeds op hun eigen oplossing gericht. Kinderen doen dat middels tal van werkvormen waarbij we altijd iets aansluit bij elk kind. We weten hoe kinderen kunnen leren delen wat ze meemaken en helpen hen ontdekken waarom ze zich voelen zoals ze zich voelen en doen wat ze doen.
Bij KIES kunnen kinderen leren ze wat ze nodig hebben en hoe ze er met hun ouders én anderen over kunnen praten en hun eigen beste oplossing kunnen vinden en toepassen en hulp elders kunnen vragen dan alleen aan hun ouders.
Het is eigenlijk niet te geloven hoe lang de nood van deze kinderen niet is gezien. Wat zou het fijn zijn als KIES er standaard was voor al die kinderen, gewoon op hun school liefst. Even iemand die met je meeloopt, herkenning en erkenning bij leeftijdgenoten, leren omgaan met de heftige dingen waarmee je verder moet onder professionele begeleiding. Gewoon omdat het allemaal niet zo gewoon is en kinderen er niet alleen voor zouden moeten staan!
Nelly - over de Pilotfase KIES