Onderzoek KIES 2005 -2007 – Ed Spruijt

Onderzoek KIES 2005 -2007 – Ed Spruijt

Als eerste wetenschappelijk onderzoeker van KIES vanuit de Universiteit Utrecht voel ik me een beetje de peetvader van dit mooie KIES programma"

-Ed Spruijt 2015 -
Dr. Ed Spruijt, seniordocent/onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht heeft KIES in twee onderzoeken, 2005-2007 gevolgd en de effecten gemeten. In 2015 is Ed Spruijt benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Ed Spruijt was op dat moment de meest vooraanstaande echtscheidingsonderzoeker in Nederland:

  1. Kinderen communiceren beter met hun ouders (KIES coaches activeren de kinderen om te benoemen wat ze nodig hebben of wensen, en dit aan ouders te laten weten).
  2. Kinderen ervaren een groter gevoel van welzijn (Kinderen leren de ruimte nemen om (weer) kind te kunnen zijn).
  3. Kinderen begrijpen de scheiding beter (Bij deelname aan een KIES groep zijn kinderen elkaars lotgenoten, kunnen ze steun ontvangen en bieden, en krijgen ze meer zicht op hun eigen situatie en hun gevoelens en gedachten).
  4. Kinderen weten beter wat te doen als er problemen zijn (Kinderen leren steun vragen, hebben zicht op wie ze in vertrouwen kunnen nemen en kunnen hun gevoelens en gedachten beter delen).
  5. Kinderen hebben na deelname aan KIES frequenter contact met de uitwonende ouder (Kinderen hebben vaker contact met één van beide ouders, vaak is dat met de vader. Kinderen hebben beide ouders nodig in hun leven. Als ouders samen ouder kunnen blijven geeft dit voor een kind minder aanleiding tot loyaliteitsproblemen.)
 
Ed Spruijt noemt de volgende vijf factoren die bepalend zijn voor het welzijn van kinderen na een scheiding:
 
  1. Onderlinge communicatie (Als ouders een normaal tot goed contact kunnen hebben, heeft dat een positief effect op de kinderen en kunnen kinderen makkelijk weer verder met hun eigen ontwikkeling).
  2. Stabiliteit van de verzorgende ouder. (De veerkracht van een ouder heeft ook effect op het kind)
  3. Bijkomende veranderingen (Hoe minder veranderingen er zijn voor het kind, hoe beter).
  4. Financiële achteruitgang. (Kinderen ervaren de zorgen van hun ouders over financiën en dragen de effecten van financiële achteruitgang mee door afstand te moeten doen van bijvoorbeeld een sport of hobby etc).
  5. De band met beide ouders.(Kinderen houden van beide ouders en willen beide ouders in hun leven).

KIES werkt samen met