KIES Mediation voor mediators en advocaten
Ik sta volledig achter het Internationaal Verdrag Rechten van het Kind. Hoe kan ik dit verantwoord integreren in mijn werk?

Eline Gubbens, Advocaat - mediator
Kindgesprekken bij scheiding
Navigeren door het juridische landschap
De wet is duidelijk: ouders en/of wettelijke voogden hebben de wettelijke verantwoordelijkheid om te zorgen voor het fysieke en emotionele welzijn van hun kinderen. Het meemaken van een scheiding, doet een ander beroep op ouderschap in een complexere situatie. Als jurist, ben je één van de eerst betrokkenen om ouders bij zowel positief ouderschap als hun keuzes daarin, als jeugd te kunnen ondersteunen.
KIES Mediation biedt een solide kader om jeugd te begeleiden en ouders te helpen bij het maken van constructieve keuzes bij het opstellen van een duurzaam co-ouderschapsplan. Door practische tools en nauwgezette fasering geeft bij KIES Mediation het contact met ouders en gezin, vanaf het eerste gesprek tot juridische ratificatie van het ouderschapsakkoord om te voldoet aan de emotionele én wettelijke vereisten voor de zorg van de kinderen, een meer voldaan gevoel van begeleiding voor de professional én de klant. Dit document is immers bindend en mag ook niet in strijd zijn met de wet. Als advocaat of mediator heb je ook voldaan aan de wet.
Juist tijdens een scheiding komen er veel dilemma’s op tafel. Je wilt recht doen aan kinderen en hen betrekken. Immers, ook jij onderschrijft als advocaat of mediator bij scheiding, het Internationaal Verdrag rechten voor het Kind. Maar je wil ook een kind niet overvragen, maar ook niet te snel invullen of oplossen.
Wat zeg je wél? Wat juist (nog) niet? En wat als je het verkeerd aanpakt? Wat past bij de ontwikkel en leeftijdsfase van een kind en hoe sluit je echt aan en maak je werkelijk contact?
Kinderen in een scheiding bevinden zich vaak in een loyaliteitsconflict. Ze willen niemand kwetsen, maar dragen wél de gevolgen. Een open gesprek vraagt dus om veiligheid, rust en ruimte. Maar hoe doe je dat zorgvuldig en professioneel?
KIES Mediators – advocaten en mediators met een kinderaantekening - zijn hierin van onschatbare waarde. Zij zijn getraind in het voeren van kindgesprekken op een manier die het kind centraal stelt: zonder oordeel, mét aandacht voor emoties, behoeften én grenzen.
KIES (Kinderen In Een Scheiding) biedt advocaten en mediators met KIES Mediation een methodiek die:
✔️ Kinderen helpt hun verhaal te vertellen zonder partij te kiezen
✔️ Signalen herkent en serieus neemt
✔️ De stem van het kind meeneemt in het proces, zonder hen de last van verantwoordelijkheid te geven
✔️ Ouders een breder perspectief geeft
✔️ Afspraken bij scheidingen kunnen realiseren die blijvend werken
✔️ Tools, handvatten en onderbouwing
✔️ Plek op de landelijke website van het Expertisecentrum Kind en Scheiding
✔️ Een belangrijk netwerk van professionals en organisaties rondom jeugd en scheiding
✔️ De kinderaantekening KIES Mediation
Dit vraagt om professionele scholing vanuit een effectief bewezen methode. het vraagt om zorgvuldig weten te luisteren, afstemmen en samen afwegen: Op welke wijze implementeer ik dit in mijn werk en taak? Hoe verantwoord ruimte geven aan het verhaal van en kind
Omgaan met je eigen vragen als: Wat nu? Wat mag ik wel of niet? Wat moet ik hiermee? Hoe zorg ik dat ik niet invul of overneem?
Weet om te gaan met vragen als: Wat is mijn rol en taak? Hoe en aan wie verwijs ik wanneer door? Wat zijn de gevolgen als ik dit met ouders ga bespreken?
Hoe weet ik zaken als: Wat heeft dit kind nú nodig? En wat kan ik er aan doen?
Kindgesprekken zijn geen losstaand moment, maar een stap in zorgvuldig handelen en preventie naar beter scheiden. Daarin maken goed getrainde professionals, KIES-mediators, écht het verschil.

Foto Monique Claes
Wil je meer weten over hoe je als professional kindgesprekken voert of hoe je kinderen beter betrekt in (complexe) scheidingssituaties? Neem contact op of volg de training KIES mediation. Samen maken we het verschil voor het kind.
Ga hier naar aanmelden voor deze waardevolle training.