Missie en Visie

Missie en Visie

Bij een scheiding mag een kind nooit uit beeld verdwijnen. Samen met ouders, professionals en gemeenten,  zorgen we voor een veilige basis en perspectief voor ieder kind'
 

  

Kinderen in scheiding en conflict situaties: een integrale, mensgerichte benadering
Scheidingen behoren tot de meest ingrijpende gebeurtenissen in het leven van kinderen. Wanneer er sprake is van conflict, langdurige strijd of verstoorde communicatie tussen ouders, wordt het kind onbedoeld vaak onderdeel van het probleem in plaats van van de oplossing. De kans op blijvende schade aan de ontwikkeling, loyaliteitsgevoelens en het gevoel van veiligheid neemt dan fors toe. Kinderen moeten hun hoofd kunnen legen en hart kunnen luchten!


Tekening: Meisje 7 jaar bij KIES

Binnen het Expertisecentrum Kind en Scheiding erkennen we deze complexe realiteit én de noodzaak van het aansluitend werken met een gedegen, doordachte aanpak die recht doet aan zowel het kind, de ouder(s) als de bredere context. Onze methodieken sluiten nauw aan bij de praktijk en worden onderschreven door wat in landelijke kennis en beoordelende instituten als effectieve elementen wordt benoemd: het versterken van veerkracht, het werken gericht op rechten en welzijn van kinderen én mogelijkheden van een gezin, waar mogelijk met beide ouders, het centraal stellen van het kind en het betrekken van het netwerk rondom het gezin.

Waar wij ons in onderscheiden, is dat wij deze uitgangspunten verbinden met een unieke combinatie van psychologische, systemische en pedagogische benaderingen die zowel praktisch als filosofisch zijn onderbouwd.


Missie
Bij het realiseren van KIES als missie, schreef Nelly Snels Dolron als ontwikkelaar, een visie behorende bij de uitvoering door professionals, organisaties en gemeenten met KIES, Kinderen In Een Scheiding. Deze visie was te vinden in de handleiding voor de KIES coach. Dezelfde visie is in de loop der jaren herschreven gericht op alle methodieken die het Expertisecentrum Kind en Scheiding voert.

Het realiseren van de visie, is ontstaan uit een samensmelting van ervaring, kennis en genoten opleidingen door Nelly Snels Dolron. Niet de theoretische kennis, maar het echte verhaal en de behoefte van betrokkenen bij problematiek, zet zij steeds centraal.

  Om de missie, kinderen een stem geven bij scheiding en hen zo onbelast mogelijke jeugd te laten doorlopen, waar te maken met onze werkwijze en methodieken, werken professionals en organisaties met elkaar en anderen samen aan de visie voor de beste uitvoering'

-Nelly Snels-Dolron-

Missie in uitvoering
In 2002, dat lijkt vreemd maar is realiteit, bestond er geen gerichte informatie, ondersteuning en hulp voor kinderen en gezinnen bij scheiding. Professionele begeleiding was hoofdzakelijk gericht op reeds ontstane zgn. 'multi problem' situaties, waar scheiding vaak een basis bij vormde. Dit werd niet als zo danig herkent. Nelly Snels-Dolron stelde de vraag bij organisaties over hoe vaak scheiding betrokken was bij stapelende problematiek. Dat veroorzaakte een shock en beweging naar preventie bij menig maatschappelijk werk instantie. Voor kinderen bestond er uberhaupt geen speciale begeleiding. ouders gingen naar hun huisarts. KIES werd de eerste methode die jeugd en gezinnen anders dan voorheen benaderde bij scheiding situaties.

Wat zijn de uitgangspunten van onze methodieken en wat verwachten we van de uitvoering?

  • Kwaliteit door blijvende ontwikkeling
    Ons werk is steeds gebaseerd op de praktijk en ontstaan uit de praktijk, we baseren ons op wetenschappelijk en literatuur onderzoek en evalueren proeftrajecten voor we kennis delen.
  • Effectief bewezen en professioneel begeleid
    Onderzoek door en in samenwerking met o.a. diverse Hoge Scholen en de Universiteit Utrecht, Leuven, Aruba
  • Professionals en organisaties
    Professionals en organisaties zijn op onze website vindbaar volgden een scholing in (één of meer van) onze methodieken
  • Samenwerking vanuit verschillende diciplines
    Professionals werken samen door kennis en informatie te delen. Door het bieden van een professioneel platform, over domeinen heen, kunnen zij uitwisselen en samen werken
  • Geen door het bos de bomen niet zien
    Toewerken naar een landelijk dekkend structureel aanbod. Elke provincie heeft professionals en organisaties om naar te verwijzen
  • Het kind een stem geven in de scheidingssituatie
    Kinderen vertellen hun eigen verhaal, Kinderen een onafhankelijke plek bieden. Kinderen mogen hun eigen proces doorlopen onder professionele begeleiding
  • Laagdrempelig
    Laagdrempelig en in principe toegankelijk voor elk kind (gezin) dat een scheiding meemaakt en behoefte heeft aan begeleiding
  • Aansluiten
    Professionals werken vanuit de behoefte en in het belang van het kind (daarmee vanuit ieders belang). Afgestemd op de behoeftes en mogelijkheden van het kind. Begeleiding en hulp waar mogelijk deelname kosteloos . Zoveel mogelijk in eigen nabije omgeving, school als vertrouwde plek
  • Verbinden
    Communicatie bevorderen tussen ouder-kind en ouder-school en overige betrokkenen. Professionals zorgen voor verbinding van partijen en dragen bij aan bevorderen van vertrouwen in de relatie 
  • Informatie
    Professionals dragen zorg voor (het wijzen op) informatie voor direct betrokken partijen
  • Gezamenlijke verantwoordelijkheid ouder-school -zorg - sociaal en juridisch domein en eventuele anderen
    Kennis en hulp op school helpt in een gedeelde verantwoordelijkheid en het zorg dragen voor welzijn van kinderen. Professionals in de school helpen school en ouders in erkennen van eigen taak en kan beiden informatie verstrekken over kinderen en scheiding of zo nodig naar verwijsmogelijkheden in de regio
  • Zelfoplossendvermogen
    Werkt door de methodiek aan eigen kracht en zelf oplossend vermogen
  • Eigen proces
    De professional doorloopt met het kind en/of ouder, en/of groep ieders eigen proces; in eigen behoefte en tempo, aan de hand van de methode
  • Best haalbare
    Kinderen leren eigen best haalbare keuzes te maken en eigen moment en plek te kiezen om iets te delen en waar en hoe ze hulp kunnen vragen
  • Internationaal Verdrag Rechten van het Kind
    Komt op voor de rechten van het kind en verstrekt informatie. Kinderen hebben rechten, ook bij scheiding.  Als kinderen door scheiding ondanks het recht bij ouders te wonen en op te groeien dat niet kunnen dan moeten kinderen tenminste contact met beide ouders kunnen houden. Als contact met ouders niet goed is dan beslissen niet de ouders maar beslist de rechter. Kinderen vanaf 12 jaar mogen de rechter hun verhaal en mening vertellen.
  • Onafhankelijk, preventief en of curatief
    Professionals handelen bij de methodieken naar de richtlijnen voor uitvoering en behartigen als uitgangspunt het belang van het kind. De professional geeft een plek, steun en hulp aan alle kinderen die een scheiding meemaken en dat nodig hebben. Er zijn geen (zichtbare) problemen nodig voor deelname kinderen van kinderen aan ondersteuning. Er is een mogelijkheid om te bieden voor elk kind dat behoefte heeft aan steun, begeleiding of hulp.
  • Duidelijkheid
    Door een duidelijke structuur, ruimte voor aansluiten en praktische tools, het kunnen uitvoeren van een methodiek laten aansluiten op de praktijk en de professional.
 

 


KIES werkt samen met